Jumaat, 24 Disember 2010

ERTI 1 TANGISAN



“ Afiq, anta menangis? Nape anta menangis? Cam anak manja je, mudah menangis. Tak padan ngan tubuh besar menangis.” Kata Faizal sambil mengejek Afiq yang sedang menangis.

“ Ana bukan menagis kerna sakit kena pukul macam budak-budak yang anta maksudkan tu, tapi ana menangis kerana hati ana terpukul dengan sahabat kita yang tidak memberitahu ana tentang kegagalan dia dalam Exam Final dia, yang menyebabkan dia dibuang Universiti” luah Afiq dengan suara yang begitu hiba..

“ Ana juga turut bersedih dengan ujian yang dia hadapi. Dalam tahun ni begitu banyak ujian yang Allah berikan pada dia, sehingga lah dia di buang Universiti. Ana terkilan juga dengan dia, kerana tidak memberitahu ana. Ana tahu dia malu, tapi masalah macam ni kita mestilah berkongsi bersama, ini fungsi kita bersahabat. Susah sama susah, senang sama senang” makin pangjang luahan dia.

Antara dialog lain sal menangis:
“ ah buat ape menangis? Malu la kalau menangis, tak macho la”

Aisyah, kenapa ko menangis? "Aku rindu kat pak we aku la. dah seminggu aku tak jumpa dia."

Farid, kenapa mung tiyok (menangis)? "Aku tiyok sebab aku buleh mumtaz dalam pekso baru nih. mesti mok aku suko.."

Nape hang nangis? "Aku teringat kat sahabt kita yang duk jordan tu, lama tak jumpa ngan dia, dia balik baru pun aku tak sempat jumpa."

Haikal kenapa ko nangis? Aku sakitkan hati mak aku semalam. rasa bersalah la plak. kesian mak aku."

Kenapa Ayah Chik menangis? banyak program semalam, Ayah Chik tido lambat, Ayah Chik tak terbangun solat tahajud semalam"


Ibnu Qayyim berkata terdapat 10 Jenis Tangisan. Iaitu :

  1. Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati.
  2. Menangis kerana rasa takut.
  3. Menangis kerana cinta.
  4. Menangis kerana gembira.
  5. Menangis kerana menghadapi penderitaan
  6. Menangis kerana terlalu sedih.
  7. Menangis kerana terasa hina dan lemah.
  8. Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.
  9. Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.
  10. Menangis orang munafik - pura-pura menangis.


53:43



"..dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis."
(AnNajm:43
)




Ada tangisan yang sangat di cela umpamanya meratapi mayat dengan meraung
dan memukul-mukul dada atau merobek-robek pakaian.

Ada pula tangisan sangat-sangat di puji dan di tuntut iaitu tangisan kerana menginsafi dosa-dosa yang silam atau tangis kerana takut akan azab dan siksa Allah.

Tangisan dapat memadamkan api Neraka "Rasulullah saw bersabda :

Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya
tidak akan terkotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan di rahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata  dapat memadamkan lautan api neraka."

Air mata taubat Nabi Adam a.s Beliau menangis selama 300 tahun tanpa  mendonggak ke langit tersangat takut dan hibanya terhadap dosa yang telah ia lakukan.

Dia bersujud di atas gunung dan air matanya mengalir di jurang Serandip. Dari air matanya itulah Allah telah menumbuhkan pohon kayu  manisdan pohon bunga cengkih.

Beberapa ekor burung telah meminum akan air  mata Adam lalu berkata,

"Manis sungguh air ini."

Nabi Adam terdengar lalu menyangka burung itu mempersendakannya lalu ia memperhebatkan  tangisannya. Lalu Allah mendengar dan menerima taubat Adam dan mewahyukan,

 "Hai Adam sesungguhnya belum Aku pernah menciptakan air lebih lazat daripada air mata taubat mu!."


Air mata yang tidak di tuntut:

Janganlah menangis kalau tak tercapai  cita-cita bukan kah Tuhan yang telah menentukannya. Janganlah menangis nonton filem hindustan itu kan cuma lakonan.

Janganlah menangis kerana cinta tak berbalas mungkin dia bukanlah jodoh yang telah Tuhan tetapkan.

Janganlah menangis jika gagal dalam peperiksaan mungkin kita kurang  membuat persediaan.

Jangan menangis kalau wang kita hilang di jalanan sebab mungkin kita kurang
bersedekah buat amalan.


Janganlah menangis kalau tidak di naikkan pangkat yakin lah, rezki itu
adalah pemberian Tuhan.


Dari itu??.. Simpanlah air mata-air mata tangisan itu semua buat  bekalan untuk menginsafi di atas segala kecuaian yang telah kita lakukan, segala dosa-dosa yang berupa bintik2 hitam yang telah mengkelamkan atau menghitamkan hati hingga sukar untuk menerima hidayah dari Allah swt.

Serulah air mata itu dari persembunyiannya di balik kelopak mata agar ia menitis membasahi dan mencuci hati agar ia putih kembali dan juga semoga ia dapat melebur dosa2 dan moga-moga akan mendapat ampunanNya jua.

Junjungan Mulia bersabda "Ada 2 biji mata yang tak tersentuh api neraka, mata yang menangis di waktu malam hari kerana takut kepada Allah swt dan 2 biji mata yang menjaga pasukan fi sabillah di waktu malam."

"Di antara 7 golongan manusia yang akan mendapat naungan Allah dihari qiamat"?? Seseorang yang berzikir bersendirian lalu mengenang tentang kebesaran Allah swt lalu bercucuran air matanya."

"Jika tubuh seseorang hamba gementar kerana takut kepada Allah, maka
berguguran lah dosa-dosanya bak gugurnya dedaunan dari pepohonan kering."

Berkata Salman Al Faarisi r.a

Aku akan  menangis atas 3 perkara:

1) Berpisah dengan Rasulullah saw dan para sahabat-sahabat.
2) Ketakutan seorang yang perkasa tatkala melihat malaikat Israil
   
datang mencabut nyawanya.
3) Aku tidak tahu samada aku akan di perintahkan untuk ke syurga atau neraka.




Air mata tanda rahmat Tuhan:

Rasulullah saw bersabda : Jagalah mayat ketika kematiannya &
perhatikanlah 3 perkara.

1) Apabila dahi nya berpeluh.
2) Airmatanya berlinang.
3) Hidungnya keluar cecair seperti hingus.

kerana hal hal tersebut menandakan rahmat Allah swt untuk si mayat.
(riwayat dari Salman al Faarisi)

Sucikanlah 4 hal dengan 4 p erkara :
"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu,  dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang memiliki mu."

video

1 comments:

god servant berkata...

btapa hebatnya hrga stitis airmata,, yg mana dpt mghindarkan diri dr api neraka..

Catat Ulasan

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | coupon codes